Hitta målgrupper för din digitala annonsering
Cirka 5 min läsning.
Det har gått tre dagar på din kampanj och du har redan fått 134 % fler klick in på webben än mot förra veckan – men inga bokningar. Det visar sig att alla som klickat på din annons bor i Norrland, medan du driver bowlinghall i Skåne.
Nå rätt personer
Digitala annonser kostar pengar, men exponerar du rätt personer med rätt budskap är det ett effektivt sätt att bygga varumärkeskännedom, driva trafik till din hemsida och i slutänden också tjäna pengar! Att definiera sina målgrupper är av största vikt när du ska annonsera på exempelvis Facebook och Instagram. Och i vår mening är det tre huvudområden du behöver ha koll på: Geografi, Demografi och Intressen.
Geografi
Ja, samma sak som i skolan ungefär. Du behöver ha koll på var dina målgrupper befinner sig. Driver du gårdsbutik i Närke är det troligtvis Närke med omnejd som dina målgrupper befinner sig i. Har du webbshop med potentiella kunder i hela Sverige är det dumt att låsa sig till sitt eget närområde.
Demografi
Vilken del av befolkningen inom ditt geografiska område är din produkt eller tjänst till för? Kvinnor? Män? Barnfamiljer? Pensionärer? Eller unga vuxna som precis flyttat hemifrån? Det är också en bra idé att fundera på om ditt budskap landar bäst direkt hos slutkunden eller om det är någon annan i dennes närhet du vill nå. Exempelvis kanske det är mormor och morfar som köper mest kläder till sina nya barnbarn?
Intressen
Bara för att dina high-end rakhyvlar riktar sig till unga män innebär det inte att alla unga män kommer att vara intresserade. Det finns stora möjligheter i Metas annonsverktyg att rikta sin exponering mot demografier med vissa intressen – ett extremt effektivt sätt att se till att dina annonser visas för precis rätt personer.
Content
Okej, nu har du koll på dina målgrupper. Dags att börja fundera på hur du ska förpacka ditt budskap så att det resonerar med dina potentiella kunder. Vill du läsa mer om contentproduktion, hittar du massa bra tips bland våra guider.
På vår Instagram ksdigital.agency delar vi också med oss av massa bra tips och tricks inom marknadsföring, kommunikation och contentproduktion.