Guide för dig som jobbar som UGC-kreatör
Cirka 10 min läsning.
Jobbar du som UGC-kreatör eller vill du börja jobba med UGC?
Då är vår ultimata UGC guide för dig!
I vår UGC guide får du tips på olika verktyg som kommer underlätta ditt jobb avsevärt, från inspelning till leverans av materialet.
UGC guide – verktyg för dig som kreatör
Verktyg när du filmar
Ringlight
Bra ljus är A och O när man filmar, men det är dessvärre inte alltid lätt att få till. Faktorer som dåligt väder, vintersäsong, eller ett rum med dålig belysning kan påverka ljuskvaliteten.
Då är en ringlight din räddare i nöden! En ringlight är en rund lampa som ger ett fint och jämnt ljus och är mycket enkel att använda. Du kan oftast välja mellan kallt och varmt ljus samt justera ljusstyrkan.
Stativ
Ett stativ till mobilen gör inspelningen mycket enklare. Det blir smidigare att förflytta sig mellan olika platser samt justera höjd och vinkel så att utsnittet blir precis som du vill ha det.
Mikrofon
Det finns inget krav på att du som UGC-kreatör måste ha en mikrofon när du spelar in ditt material. Ofta fungerar mobilens mikrofon ganska bra.
Men ibland spelar man in på platser där ljudet inte är optimalt, till exempel utomhus, i ett rum som ekar, eller när grannen klipper gräset precis när du ska spela in. Då kan det vara ganska praktiskt med en mikrofon, och idag finns det mikrofoner för mobilen i alla prisklasser, där även budget-mikrofonerna fungerar väldigt bra.
Verktyg när du redigerar
CapCut för redigering
Det har aldrig varit lättare att redigera videos! CapCut är en app som du kan använda både på mobilen och datorn. Den är gratis (med en betalversion tillgänglig) och mycket användarvänlig. Med CapCut kan du skapa allt från enklare videos till mer avancerat innehåll helt utan tidigare erfarenhet.
Vill du ha redigerings-tips? Följ ksdigital.agency på Instagram för massa bra och enkla tutorials på CapCut.
Captions för undertexter
Att lägga till undertexter på din video är nästan ett måste. När vi scrollar på sociala medier är det inte alltid vi vill eller kan ha ljudet på, men med undertexter kan vi ändå ta del av videons innehåll. Det blir även lättare att följa med i vad som sägs.
Det kanske viktigaste är dock att en video med undertexter blir inkluderande för alla, inklusive personer med hörselnedsättning.
Istället för att manuellt lägga till undertexter gör Captions-appen jobbet åt dig. Den är otroligt smidig och sparar mycket tid. Captions är dock inte gratis, men den tid du sparar gör det väl värt kostnaden.
Musik
Ibland vill du kanske lägga till musik till din UGC-video. Då är det bästa att använda royaltyfri musik, särskilt om videon ska användas för annonsering. Det finns flera sajter där du kan hitta sådan musik, en bra sådan är pixabay.com/music.
Verktyg när du levererar material
WeTransfer
När du har filmat, redigerat och är nöjd med din UGC-video är det dags att leverera materialet till kunden.
Det smidigaste sättet att göra detta är genom wetransfer.com, en gratis och pålitlig tjänst där du laddar upp dina filer och sedan får en länk att skicka till kunden. Kunden kan enkelt ladda ner filerna via länken. Du kan även välja att skicka materialet med mejlöverföring via WeTransfer.
Vanliga frågor om UGG
Vad betyder UGC?
UGC är en förkortning för User Generated Content, på svenska betyder det användargenererat innehåll.
Vad är UGC?
UGC är en marknadsföringsstrategi där företag använder innehåll skapat av konsumenter i sina sociala medier eller annonser. Detta innebär att personer visar upp, testar eller diskuterar en produkt eller tjänst på ett engagerande sätt, istället för att företaget självt producerar innehållet.
Eftersom det ofta upplevs som mer genuint och engagerande än traditionell marknadsföring, bidrar det till att stärka relationen mellan företaget och dess målgrupp.
Kan man jobba med UGC?
Ja, det är fullt möjligt att arbeta med användargenererat innehåll (UGC), och många gör det redan framgångsrikt. Men om du tror att det är ett enkelt sätt att tjäna snabba pengar, är det kanske inte rätt för dig.
Du kommer att behöva investera både tid och energi för att komma igång och hitta kunder. Det är också viktigt att förstå hur du skapar värde för företagen och vad som gör att just ditt innehåll sticker ut.
Varför har UGC blivit så populärt?
UGC har blivit riktigt populärt senaste åren, vilket kan bero på att UGC upplevs som mer äkta och personligt än traditionell reklam. UGC-videor är ofta utformade på ett engagerande sätt som väcker nyfikenhet och fångar tittarens uppmärksamhet.
Dessutom är UGC en relativt kostnadseffektiv marknadsföringsmetod för företag, eftersom det kan vara billigare att köpa UGC än att lägga en stor budget på till exempel en reklamfilm.
Var kan jag lära mig mer om UGC?
Det finns mycket information om UGC på internet, inklusive Instagram-konton och diverse Facebook-grupper.
Det finns även en del UGC guider, kurser och utbildningar som du kan köpa. Men det är ingenting som du faktiskt behöver investera i om du inte vill, det finns gott om gratis material att ta del av.
På KS Digital Agency erbjuder vi många gratis UGC guider och artiklar. Vi publicerar kontinuerligt nytt material, klicka här för att läsa mer.
För nybörjare har vi till exempel en UGC guide för dig som vill komma igång att börja jobba med UGC, klicka här för att komma till guiden.
På vår Instagram ksdigital.agency delar vi också med oss av massa bra tips och tricks för UGC-kreatörer.