UGC-termer och vad de betyder

Ordbok med UGC-termer.

UGC ordlista

Cirka 5 min läsning.

Oavsett om du är UGC-kreatör eller ett företag som köper UGC så kan det dyka upp en del termer som kan vara svåra att hålla koll på.

Här är en ordlista på de vanligaste termerna som du kan stöta på inom UGC.

Vad betyder Hook?

En hook är de första sekunderna av innehållet och syftar till att fånga intresset hos målgruppen.
Det kan vara en fängslande rubrik, ett visuellt element eller en öppningsmening som lockar mottagaren att fortsätta konsumera innehållet.

Vad betyder CTA?

CTA är en förkortning för ”Call to Action” och beskriver den del av innehållet (oftast slutet) som uppmanar mottagaren att utföra en önskad handling. Det kan vara att köpa en produkt, klicka på en länk, lämna en kommentar eller dela innehållet på sociala medier.

Vad betyder Body?

Body refererar till själva huvuddelen av innehållet. Det är här som huvudbudskapet presenteras, såsom USP (Unique selling point), detaljer och annan viktigt information.

Vad betyder Organiskt material?

Organiskt material är innehåll som publiceras på sociala medier och som inte är marknadsfört genom betalda annonser.

Vad betyder Paid Ads?

Paid Ads är betald annonsering, helt enkelt marknadsföring där företag eller annonsörer betalar för att exponera sitt innehåll eller sina erbjudanden för en specifik målgrupp.

Vad betyder Annonsrättigheter?

Annonsrättigheter är de avtal som reglerar användningen av en annons eller marknadsföringsmaterial.

Vill du veta mer om UGC?

Vi har skapat UGC-material åt både små och stora företag inom olika branscher.
Kontakta oss om du vill veta mer!

Du kan även läsa mer om våra tjänster inom UGC och sociala medier här.