Kom igång med UGC – en nybörjarguide för kreatörer

UGC guide för kreatörer

UGC guide för kreatörer

Cirka 5 min läsning.

UGC (User Generated Content) eller användargenererat innehåll, är material skapat av konsumenter snarare än företaget eller varumärket självt. Vi ser oftast UGC i form av videos men det kan också vara bilder och texter. UGC är ett kraftfullt sätt att bygga gemenskap och öka engagemang kring ett varumärke.

Här kan du ladda ner guiden så har du alltid enkelt tillgång till den!

Innan du börjar med UGC är det viktigt att förstå värdet i användargenererat innehåll och hur det kan gynna företag. UGC skapar autenticitet och engagemang, vilket är viktigt för varumärkesbyggande. Har du förståelse för detta blir det lättare att sälja in UGC till företag, för du vet vilket värde det skapar.

Charmen med UGC är att det ska kännas personligt och äkta. Därför behöver du oftast bara din mobilkamera och en bra plats som är tillräckligt ljus att spela in på.

Många företag vill gärna se vad du har skapat innan. Bygg upp en portfolio som visar bredden och kvaliteten på ditt arbete, använd produkter som du redan har hemma. Inkludera gärna olika typer av videor för att visa din mångsidighet.

Innan det är dags att börja kontakta företag är det klokt att sätta en prislista och vad som ingår i den. Många företag erbjuder produkter som ersättning, acceptera inte detta, även om det kan kännas lockande att få gratis produkter. Det jobb du lägger ner är av värde och det ska du ha betalt för. Om ett företag vill beställa UGC med kvalité så får de vara beredda att betala för det, precis som allt annat vi betalar för.

När din portfolio är redo och du har satt din prislista så är det dags att börja kontakta kunder. Hur hittar man företag att kontakta då? Var uppmärksam på företag du stöter på i vardagen och i sociala medier eller vars produkter eller tjänster du är intresserad av. Skriv ner en lista på dessa, hitta kontaktuppgifter och sedan är det bara att börja kontakta dem.

Nätverka med personer som jobbar inom samma område. På LinkedIn, Facebook och Instagram finns massor av människor som jobbar med UGC, som också delar med sig av värdefulla tips och gärna svarar på frågor.

Se även till att bygga relationer med företagen du jobbar med, nöjda kunder kan bli återkommande kunder eller ge positiva rekommendationer.

Lycka till med din UGC-resa!

Då är du varmt välkommen att kontakta oss och berätta mer om vilken typ av content du är intresserad av. Vi ser fram emot att samarbeta med dig!

Du kan även läsa mer om våra UGC- och sociala medier-tjänster här.